Thứ Bảy, 18 tháng 5, 2013

Du lịch nước Nga theo đường sắt

Năm 1988, nhân chuyến sang Nga thực tập tại Ủy ban Nhà nước Liên Xô về Nông nghiệp, tôi đã trở lại thăm St. Petersburg. Giá vé tàu hỏa lúc đó là 4 rúp (tuyến Moscow - St. Petersburg dài 633 km), theo tỷ giá thị trường bằng 1 USD, còn theo tỷ giá chính thức bằng 7 USD (0,58 rúp = 1 USD). Tôi nhớ đó là vé hai chiều. Dĩ nhiên lúc đó vé tàu điện ngầm vẫn chỉ là 5 copec. Hình như mang một chiếc quần bò Thái sang Nga bán lúc đó được khoảng 90-100 rúp. Học bổng hàng tháng cho nghiên cứu sinh VN là 120 rúp, cho sinh viên VN học đại học ở đó là 90 rúp; học bổng của tôi là 180 rúp; một chiếc bàn là Nga vẫn giá 7 rúp...
Năm 1991, trong chuyến sang Nga tham gia Hội nghị thường niên của Tổ chức LINK trực tiếp Ban thư ký Liên hợp quốc và cùng các đồng nghiệp quốc tế xây dựng mô hình kinh tế lượng toàn cầu (mô hình toàn cầu kết nối mô hình các khu vực, trong đó mô hình các khu vực kết nối mô hình các quốc gia; ví dụ mô hình của khu vực châu Á Thái Bình Dương của ESCAP gồm cả mô hình của Việt Nam), tôi cũng trở lại thăm St. Petersburg. Điều làm tôi bị sốc là giá vé tàu hỏa từ Moscow đến đây vẫn chỉ là 4 rúp, tức là chưa đến 1 đô la Mỹ, trong khi tỷ giá chính thức giảm nhẹ (0,54 rúp = 1 USD). Bao cấp thế này thì Liên Xô không phá sản mới là chuyện lạ.
Du lịch nước Nga theo đường sắt

Trains and travels are in my blood. I was born in Moscow, and my parents both worked for Russian Railways. When I was barely two, they were transferred first to Kishinev (now, Chisinau) Moldova, and later, to Odessa, the beautiful city on the Black Sea, now part of the Ukraine. As part of my parents’ job benefits, I always had free railroad tickets, the privilege, I enthusiastically abused for years.

There is a huge train-centric culture in Europe in general, and in Russia in particular. Something, that is probably very difficult to understand in the US, with its car dependent culture. There is always something romantic and breathtaking about a train journey through the night, when everyone’s asleep and the rythmic song and sway of the rails makes you think about far away lands and the fascinating discoveries awaiting you at tomorrow’s destination.




Trains have always had a soothing effect on me and when I was little, I loved sleeping on a train. In GOLD TRAIN, Jade rides on a sleeper express from Moscow to St. Petersburg, sharing a compartment with a retired Russian teacher. This scene resonates deeply with my childhood memories.
The idea for the Gold Train took root, when I first heard the story of the lost Russian Imperial Treasure. I knew right away that it was my book to write.
It starts in 1918, during the Russian Civil War, as the special steam engine train, carrying the Gold Reserve of the Russian Empire by Lenin’s personal decree, is attacked, and the treasure disappears into the night.
Then, the action fast forwards to present day New York, as international journalist, Jade Snow, prepares for her unexpected and exotic assignment to Russia, to investigate the mystery of the Gold Train.


Various trains play a big role in the story, including the high-speed train Sapsan, the Moscow-St. Petersburg sleeper express, as well as the luxurious, one-of-a-kind Russian Metro. I’ll have a separate post for the Russian Metro, with beautiful pics and videos – well worth watching – in a couple of days.

But today, let’s talk about the fascinating world of Russian trains!

Russia is a relative new-comer to the high-speed train market. Its new high-speed train is called Sapsan (Moscow-St. Petersburg-Moscow.) The name was chosen well, as “Sapsan” is a variety of hawk, considered to be the fastest bird in the world.


Sapsan, the first Russian bullet train, currently shares tracks with regular train traffic and because of that, “only” achieves speed of 250 km/hr. It is also larger, than its European counterparts. New tracks, being built now, will allow it to travel at its optimal speed of 360-380 km/hr. More high-speed lines are porjected to be built in the next several years.


It takes 3 hrs 45 min to get on Sapsan from Moscow to St. Petersburg, while an overnight express takes 7-8 hrs.


Moscow – St. Petersburg trains:
Nikolayevsky Express


Red Arrow Express


First Class compartment, much like the one in which Jade traveled from Moscow to St. Petersburg

 
Russian express train corridor




Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét